Blog bemutatása


Szeretettel köszöntelek oldalamon!
Mi is található itt?Receptek,Mesék,
Viccek,Egészségtár,Címke nélkül mindenféle,
A legújabb bejegyzések mindig legelöl,
Nézz körül,itt is és többi oldalamon is.
Melyet a saját bloglistámban találhatod.
Örülök,hogy itt vagy,és köszönöm látogatásod.

A Vendégkönyvet oldalt találod.


2013. február 3., vasárnap

Kerékpározni télen?

Kerékpározni télen?
 Sok lelkes kerékpáros valóságos tragédiaként éli meg amikor beköszönt a csapadékos idő, hó és fagy. Újra át kell ülni a tömegközlekedési eszközökre, nyomorogni buszon, villamoson. Sajnos Magyarországon még mindig nem alakult ki a kultúrája a kerékpárral történő munkába járásnak. Nyáron még csak elnézik a munkahelyeken, de télen beállítani a munkahelyre havasan-sarasan, az már nem járja.
Nyugat-Európában és a skandináv országokban a téli kerékpározás, sífutás ugyanolyan természetes mozgási forma, mint nyáron a hegyikerékpár vagy épp az alpesi túrázás. Senkire nem néznek furcsán, ha a havas kerékpárt betolja a munkahelyére, aztán átöltözik és munkába áll.
Kicsi hazánkban a tehetősebb réteg 60%-a vallotta, hogy űz téli sportokat, de a tényleges statisztikák szerint ez csupán azt jelenti, hogy ezek a "sportos emberek" évente egyszer elmennek egy hétre Dachstein völgyébe, és ott kétszer lesiklanak a kezdő pályán vagy egy zárt felvonókabinban utazva meghódítanak egy szép hegycsúcsot.
A téli sportok, kerékpár, sífutás, hegyi túrák rendkívül nagy kitartást igényelnek ezért tényleg csak a legelszántabbak vállalkoznak rá.

A téli kerékpározásnak három alapvető feltétele van:
1. Egy jól felszerelt, téliesített kerékpár.
2. Megfelelő ruházat.
3. Néminemű fanatizmus.

Kerékpár téliesítése.
Rögtön az elején le kell szögezni egy fontos tényt: téli használat esetén a kerékpár rendkívüli tempóban használódik el, a hólé és a sár valósággal gyilkolja a forgó alkatrészeket. A komolyabb bringások, versenyzők ezért külön "téli kerékpárt" használnak ilyenkor.
A kerékpár téli felkészítésénél a legfontosabb a sárvédők felszerelése. Felejtsük el a rövid, felpattintható műanyag sárvédőket! Mindenképpen a hosszabb, pálcás sárvédőt használjuk és a végét, még toldjuk meg egy sárfogó gumi vagy műanyag betéttel. Figyelni kell arra is, hogy a sárvédő és a gumiköpeny közt maradjon elég hely, ne tudjon eltömődni hóval.
A sima (slick) gumikat cseréljük le durvább mintázatú köpenyre, komolyabb hó esetén szöges gumira.
Az egyik legnagyobb igénybevételnek kitett alkatrész a fékbetét. A sáros hólé valósággal zabálja a fékbetéteket és a felni oldalát. Ilyen körülmények közt pár nap alatt tövig lehet koptatni egy pár fékbetétet. A kemény fékbetéteket felejtsük el, puhább vagy kompozit betét javasolt.
A másik, rendkívül nagy igénybevételnek kitett alkatrészcsoport a meghajtás (hajtómű, lánc, fogaskoszorú). Sajnos tudomásul kell venni, hogy ilyenkor rendkívül gyorsan kopnak a fogaskerekek, a saras/homokos hólé csiszoló-koptató hatása nagyon erős. Naponta olajozni, kenni kell a rendszert.

Felszerelés, ruházat.
A téliesített kerékpáros ruházat ugyanazokra az alapokra épül, mint a hegymászók felszerelésének "szentháromsága".
1. Alá öltözet.
Funkciója, hogy a mozgás során termelt hőt kivezesse a külső rétegek felé.
2. Középső réteg (polár).
Melegen tart, de továbbvezeti a hőt a külső réteg felé.
3. Szigetelő réteg (héjkabát).
Véd a csapadéktól, széltől, de kifelé levegőzik.
A téli kerékpározás (és minden egyéb szabadtéri sport) ruházatának az az alapelve, hogy melegen tartson, ne akadályozza a mozgást, de a párát, kondenzvizet kiengedje.
A hegymászó és túraboltokban nagy választékban kaphatók a különböző Gore-Tex, Sympatex alapanyagokból készült kabátok, nadrágok.
A téli kerékpározásnál három kiegészítőt kell külön kiemelni: kesztyű, sapka, kamásli.
Mindháromnak víz és szélálló anyagból kell lennie, ezen felül, ha valaki hosszabb távú kiruccanást tervez csapadékos időjárásban, javasolt pótsapkát és kesztyűt vinnie.

Közlekedés télen.
A téli kerékpározás nagy odafigyelést igényel. Nem szabad rutinból közlekedni és néhány aranyszabályt figyelembe kell venni.
Havas, jeges úton megnő a féktávolság mind a kerékpár, mind az autók esetében.
A rossz látási viszonyok miatt érdemes plusz fényforrást, fényvisszaverő ruházatot, kiegészítőket használni.
Vasúti, villamos síneken szigorúan csak merőlegesen menjünk keresztül, a lefagyott acélsínek nagyon csúsznak.
Ónos esőben, tükörjégen TILOS kerékpározni. Nem csak önmagát, de a környezetét is veszélyezteti az a bringás, aki ilyenkor kerékpárra ül.

Biketrade 97 Kft.


 

 




3 megjegyzés:

  1. Te is szereted látom. Én sem tudom elképzelni, hogy ne üljek rá busz helyett. Ha úgy alakul inkább gyalogolok mellette, de nem ácsorgok a busznál. Nyáron meg a világ legnagyszerűbb dolga...
    Még ilyen hóesésbe is felülök, ha máshol nem, akkor a szobaira, de az nem az igazi.

    VálaszTörlés
  2. Hát, én is nagy kerékpáros vagyok, télen - nyáron egyaránt, csak ne csússzon az út, és ne merüljek el a hóban. Bevallom egy éve bekerült a "közlekedési csomagba" édesanyám jóvoltából egy elektromos robogó is, nagy a csábítás, de igyekszem csak hosszabb távokra használni. Kerékpározni nagyszerű érzés!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm hozzászólásotokat,én is imádok kerekezni,mert itt nálunk nincs nagy távolság a városban és bárhová el lehet jutni,nem beszélve mennyire egészséges a mozgás végett.

    VálaszTörlés

Köszönöm hozzászólásodat.